Amint beírtam az első anyasággal kapcsolatos kérdésemet a böngészőm keresőjébe, a közösségi oldalaim hírfolyamát elárasztották a csábítóbbnál csábítóbb baba-mama termékeket hirdető reklámok. A fő üzenet mindnél megegyezett. „Erre szükséged van!” „Enélkül nem csinálhatod végig a várandósságodat!” „Enélkül nem tudod felnevelni a gyermekedet!” Nem véletlen, hiszen a baba-mama termékek iparága óriási és évről évre növekszik. Ennek a piacnak a globális értéke 2021-ben elérte az 214,13 milliárd dollárt, és az elemzők 2030-ra további 5,7 %-os növekedésre számítanak. A cégek jól tudják, hogy a szülők a legjobbat akarják gyermeküknek és jól irányított marketing fogások hatására képesek szélesre nyitni pénztárcájukat. Éppen ezért óriási önkontrollra volt szükségem, hogy ne pakoljam tele a kosaramat az interneten böngészve vagy az üzletekben sétálgatva. Hogyan álltam ellen? Íme az én praktikáim, hogy tudatos döntéseket hozz babaholmi vásárlás során.
Tájékozódj
Talán az egyik legfontosabb, ha baba témáról van szó, hogy nézz utána azoknak az állításoknak, amiket a hirdetésekben, csomagolásokon leírnak. Engem teljesen felháborított, hogy frappáns mondatokkal, hitelesnek tűnő ikonokkal biztosítanak arról, mennyire szuper az adott termék a babámnak, majd utánajárva számos cikket találok arról, hogy orvosok, konduktorok, szoptatási tanácsadók szakmailag alátámasztott érvekkel cáfolják ezeket az állításokat és kérik az anyukákat, hogy kerüljék a használatát.
Legkézenfekvőbb példa a babakozmetikum. Szinte mindegyiken feltüntetik, hogy érzékeny bőrre javasolják, természetes összetevőket tartalmaz, ráadásul a csomagoláson egy aranyos kisbaba képe nevet rád, ami azonnal megmelengeti a szíved és bizalmat kelt benned. A hátsó címkét elolvasva mégis feltűnik, hogy számos káros anyagot tartalmaz, például parabéneket, PEG származékokat, szintetikus illatanyagokat, satöbbi. Fogyasztóként ezért fontos tájékozódnunk, majd a megszerzett információ alapján megszűrni, mit veszünk meg és mi az, amit a boltok polcain hagyunk, ezzel is pozitív változásra sarkalva a nagyvállalatokat.
Állítsd fel az elveidet
Ahogy azt már az Anya leszek, semmi pánik! első részében megírtam, én a várandósságom legelején meghatároztam pár olyan elvet, melyek segítettek az esetleges döntéshelyzetekben. Ilyen volt például a fenntarthatóság, a költséghatékonyság, a magyar kisvállalkozók támogatása és a minimalizmus. A felsoroltak szerencsére egymást támogatják. Például egy magyar kisvállalkozó termékét megvásárolva az ökológiai lábnyomomat sem növelem nagy mértékben. A másodkézből vásárolt vagy kapott ruhák pedig költséghatékonyak és fenntarthatóak is. Online böngészve nem esett nehezemre nemet mondani egy olyan webáruház hirdetésére, melynek kínálatát a világ másik végén gyártották tömegével, hiszen szembement minden elvemmel.
Írj kelengyelistát
Függetlenül attól, hogy rendezünk-e babaváró bulit, és hogy megosztjuk-e a családdal, barátokkal, vagy csak magunknak írjuk össze, egy kelengyelista a tudatos vásárlás alapját képezi. Gondoljunk csak egy átlagos bevásárlásra a szupermarketben. Ugye, hogy kevesebb felesleges dolog kerül a kosárba, amikor listával vágunk neki? Nincs ez másként a babaholmiknál sem. Tartsd magad a listához, így elkerülheted az impulzív vásárlást. Én megosztottam a listámat a családdal, barátokkal, ezáltal ők sem vásároltak olyat, amire nem volt szükségünk.
Légy türelemmel a vásárlás alatt
Azt gondolom, a türelem fontos erény és sok helyzetben beigazolódik a mondás, miszerint türelem rózsát terem. Megállni egy pillanatra és várni több szempontból kifizetődő. Mire gondolok? Kismamaként és friss anyukaként a hormonok tombolnak bennünk. Pörgetjük a hírfolyamot, egyszer csak felugrik egy hirdetés. Biztosak vagyunk benne, hogy óriási szükségünk lesz az általa kínált termékre, amikor megszületik a pici. Egy kattintás és már megy is a kosárba. Na, ilyenkor érdemes várni. Nem baj, ha betetted a kosárba, hagyd ott pár órára vagy akár napokra. Egyfelől elképzelhető, hogy felbukkan egy másik hirdetés (remarketing), amiben ugyanaz a termék 10-20%-al olcsóbb, így máris pénzt nyertél. Vagy még jobb végkimenetel, ha megfeledkezel róla, majd utólag visszagondolva rájössz, hogy nem is volt rá szükséged.
Tedd fel a kérdést: valóban szüksége(m) van erre?
Az előző pontból következik ez az általános tanács, amit várandósságtól, anyaságtól függetlenül érdemes megfogadni. Fogyasztóorientált világunkban szinte mindenhol arra ösztönöznek bennünket, hogy folyton vásároljunk. A reklámok, az online áruházak és a közösségi média mind azt sugallják, hogy boldogabbak és kielégültebbek lehetünk, ha többet vásárolunk. Különösen igaz ez a baba-mama termékekre. A legtöbbük teljesen felesleges és sok esetben anya- és apapótlékokként funkcionálnak.
Mert ha igazán elgondolkozunk, mire van valójában szüksége egy kisbabának? Biztonságra, szeretetre, melegségre, szopizásra, teli pocakra, alvásra, tiszta pelenkára, testkontaktusra és válaszkész gondoskodásra. Ezeket biztosan nem tudjuk pénzzel megvenni.
Fotók: Pexels