Ha gyakran repülünk, bizonyára kiforrott véleményünk van arról, kivel szeretünk repülni. Az egyéb praktikus kérdések viszont – például, hogy melyik reptérre érkezünk, és melyik napszakban – könnyen felülírhatják a berögződött preferenciáinkat. A Covid is rendkívül sokat változtatott az utazási lehetőségeken, hiszen nemcsak nagyságrendekkel lett drágább az utazás, de variálódtak a járatindulási- és érkezési időpontok is, méghozzá egyáltalán nem biztos, hogy előnyükre. Érezhetően sokat csorbult a kiszámíthatóság és megnövekedtek a járatkésések vagy -törlések is.
A sok negatív hozadék mellett azonban a hazai utazók számára jelentős előrelépés történt. Éppen a járványidőszak alatt nyílt meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új szárnya, ami a fapados légitársaságoknak biztosít kulturált, hűtött vagy fűtött, akadálymentesített kaput leváltva a horrorsztorikat idéző, télen jéghideg, nyáron elviselhetetlenül meleg bádogkarámot. Kis túlzással így akár azt érezhetjük, hazai viszonylatban a fapadosok felzárkóztak a nagy légitársaságokhoz. Természetesen csak ami a beszállás élményét illeti, mert sok más szolgáltatást figyelembe véve bőven van lemaradás, ahogy erre egy aktuális felmérés rávilágít.
Sokkoló eredmények
A Which? minden évben megkérdezi az angol utasokat arról, különböző kritériumok szerint hogyan értékelik a légitársaságokat. Az aktuális felmérésükben több mint 8000 utazó vett részt, akik többek között a felhasználói élmény és szolgáltatások, a felszállás és ár-érték arány szerint pontozhatták a társaságokat.
Az összesítésben a legrosszabb eredményeket sajnálatos módon éppen a hazánkhoz köthető WizzAir produkálta. A közel húsz évvel ezelőtt alapított cég központja Budapest – vezérigazgatója az egykori MALÉV-nél ugyanezt pozíciót ellátó Váradi József –, de folyamatosan terjeszkedik. Még ha a járványidőszak jelentősen vissza is vett a nagyszabású tervekből, jelenleg több mint hatszáz útvonalat kínál a régió 25 repülőteréről, így Európában csaknem elképzelhetetlen, hogy ne fussunk össze egy nagy reptéren valamilyen WizzAir járattal.
A mostani felmérésen különösen rossz eredményt értek el a beszállás élménye, az utaskabin környezete és az ülőhelyek kényelme tekintetében, és ennél csak kicsit kaptak jobb megítélést az ár-érték arány és az ügyfélszolgálat terén. Mindezeket a tapasztalatokat aláhúzza a Légiközlekedési Hatóság (Civil Aviation Authority) adatbázisa, mivel a gépeik csupán 56%-a érkezett meg a tervezett időben.
Nem sokkal lemaradva
Bizonyára sokan számítottak arra, hogy a Ryanair végez a lista alján, és az ír légitársaság valóban nem sokkal maradt le a WizzAir mögött. Esetében az utasok kritikán alulinak vélik a járatokon megvásárolható étel és ital minőségét, nem mintha ebben az árszegmensben reális lenne a kínálatban gourmand menüre számítani. Látványosan jobb eredményt értek el viszont az ügyfélszolgálat, illetve ár-érték arány tekintetében a WizzAirnél, ugyanakkor a Ryanair gépek csupán 65%-a érkezett meg időben.
A listán a harmadik legrosszabb az Eurowings, és negyedik lett a British Airways. Nagy meglepetésre ötödikként futott be a német Lufthansa, pedig Európa egyik legnagyobb légitársasága igyekszik ennél jóval magasabbra pozicionálni magát.
A legpozitívabb eredményt olyan légitársaság, a Jet2.com érte el, amely kevésbé csenghet ismerősnek a hazai utasoknak. Nem csoda, hiszen Budapestről jelenleg kizárólag Birminghambe, Leeds-be, Manchesterbe és Newcastle-be indítanak járatokat, és nagyságrendekkel kisebb társaság, mint a WizzAir. Második helyen végzett a Turkish Airlines, a megkérdezett utasok itt is alapvetően pozitív élményekkel hagyták el a célállomásokat.
A vevőnek mindig igaza van
A szolgáltatók szemével nézve némiképp igazságtalannak tűnhet a felmérés, hiszen a legmegterhelőbb időszakban készült. A Covid mindegyik vállalat fejlesztési terveit keresztülhúzta, és az újraindulás teljes újratervezést követelt meg. Ráadásul most is komoly problémákkal küzdenek, amelyekből a legkiemeltebb a szolgáltatások színvonalát nagyban befolyásoló munkaerőhiány. A felmérésben résztvevő 8000 fő ugyan elsőre soknak tűnhet, de ne feledjük, a légitársaságok külön-külön több millió embert szolgálnak ki: a nagyságrendet jól példázza, hogy az elégedettségi lista élén végzett Jet2.com 2019/20-ban 14,6 millió utassal büszkélkedhetett.
Nem elhanyagolható szempont továbbá, hogy az említett szolgáltatókat nem véletlenül hívják fapadosnak: a költséghatékonyságot azzal érik el, hogy bizonyos, korábban alapvetőnek gondolt funkciókat az alapjegy egyáltalán nem tartalmazza, illetve a székek közötti távolság minimalizálásával egy-egy járat több utas szállítására alkalmas. A kérdés tehát elsősorban az, hajlandóak vagyunk-e lemondani a magasabb fokú kényelemről, a jegyárban foglalt üdítőről és hasonlókról néhány óra erejéig cserében azért, hogy az utazásért kevesebbet fizessünk.
Ugyanakkor az efféle visszajelzések rávilágítanak, hogy bizonyos minőség alá nem lehet menni, mert az még a leginkább árérzékeny piacon is visszásan hat. Egyáltalán nem mindegy, hogy ha egy adott útvonalon van választási lehetőségünk, utasként melyik vállalathoz leszünk hűségesek, és egy korábbi rossz élmény hatására melyiket kerüljük el.
Fotók: Canva, Pexels
Kíváncsi vagy, hogyan juthatsz olcsó repjegyhez? Olvasd el ezt a cikkünket is!