A pénztárcánkat a leárazásokat hirdető kirakatok soránál aligha fenyegeti nagyobb veszély a bevásárlóközpontban tett látogatásunk alkalmával. Könnyen lehet, hogy csak egy doboz tejért ugrunk be a szupermarketbe, vagy elrongyolódott farmernadrágunk helyett keresünk egy új darabot, de haza már papírtáskák hadával indulunk, amelyekben többnyire haszontalan termékek lapulnak. A rossz hír az, hogy ebben az esetben valószínűleg belesétáltunk abba a csapdába, amit a marketingesek állítottak fel számunkra, és az úgynevezett horgonyhatás áldozatává váltunk. A jó hír viszont az, hogy ha felismerjük ezt a csapdát, sokkal tudatosabban hozhatjuk meg a vásárlással kapcsolatos döntéseinket, ezzel együtt rengeteget spórolhatunk.
Mi az a horgonyhatás?
Amikor pénzügyi döntéseket hozunk – legyen szó egy lakás, autó vagy akár egy tavaszi kabát megvásárlásáról –, referenciapontokat keresünk, amikhez aztán a későbbiekben viszonyíthatjuk az újabb lehetőségeket. Ez a referenciapont általában az az információ, amihez legelőször jutunk. Vagyis az elsőként látott lakáshoz, autóhoz vagy tavaszi kabáthoz fogjuk viszonyítani a többit, az ezekről alkotott benyomásainknál horgonyzunk le. Ez abban az esetben jelent problémát, ha ez a bizonyos első referenciapont nem reális.
Állj ellen a trükknek!
A referenciapont jelentheti egy adott termék árát. Például eldöntjük, hogy szeretnénk venni egy tavaszi kabátot, de 15000 forintnál többet nem szívesen szánnánk rá. A legelső kabát, amit meglátunk 25000 forint, több, mint amennyit költeni szeretnénk, ezért tovább állunk, viszont lehorgonyzunk ennél az árnál, és amikor a következő boltban 20000 forintért találunk egy kabátot, valószínűleg azt fogjuk megvenni, hiszen a referenciapontunkhoz képest jó vételnek tűnik. Azonban közben megfeledkezünk arról, hogy 5000 forinttal többet költöttünk, mint terveztük.
Referenciapontként tekinthetünk egy termék eredeti árára is. Nem véletlen, hogy az üzletekben mindig feltüntetik az akciós árun. Ahogyan a horgonyhatás csapdájába sétálunk be olyankor is, amikor három ruhadarabot veszünk kettő áráéért. Eleinte ugyan boldoggá tesz bennünket a tudat, hogy jó vásárt csináltunk, összességében mégis olyan termékekre költöttünk, amikre nem is volt szükségünk.
A marketingeseknek nem a horgonyhatás az egyetlen trükkjük, amivel rábírhatnak bennünket arra, hogy olyan dolgokat vagy szolgáltatásokat vásároljunk, amikre semmi szükségünk. A Remind Bookazine második lapszámában Herczeg Ágnes és Dr. Eisinger Boglárka írnak azokról a marketing kelepcékről, amiket jobb felismernünk és elkerülnünk.