Keresés
Close this search box.

„A márkám az életmódomból jött létre” – Interjú Tóth Anitával, az ANITATOTH márka alapítójával

Becsült olvasási idő: 5 perc
A tudatos szépségápolás nem csak a tiszta, természetes összetevőket jelenti. Mindent magában foglal az alapanyagok beszerzésétől a csomagolásig. Tóth Anita, az Anita Toth Organic Products alapítója mesél nekünk termékekről, fenntarthatóságról, mindfulness-ről. Gurics Krisztina írása.

hirdetés

Ahogy egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy mennyi hulladékot termel a szépségipar, és mennyi káros anyagot viszünk be a bőrünkbe, a kozmetikai márkák elkezdték átalakítani gyártási folyamataikat, hogy fenntarthatóbb termékek szülessenek. Vannak, akik már régóta elkötelezték magukat a tudatosság mellett, nemcsak hivatásukban, magánéletükben is, mert saját tapasztalataik, kihívásaik inspirálták őket vagy, mert ebben a szellemben nőttek fel. Közéjük tartozik Tóth Anita is.

Remind

Hogyan született meg benned a márka ötlete?

Nekem a márka nem egy tudatos életmódváltás, szemléletmód váltás volt az életemben, hanem a betegségem kialakulásának, a vitiligonak az eredménye, amiért ma már igazából hálás vagyok. És bár utóbb kiderült, a családban a felmenőim között megjelent már korábban ez a betegség, amikor nálam kialakult, teljesen újdonság volt számomra. Akkoriban modellkedtem, mondhatni sokkhatásként ért, ráadásul nem is ismertem senki mást, akiknek lett volna ez a bőrbetegsége. Nem tudtam, hogyan rejtsem el, egyszerűen nem tudtam feldolgozni ezt az egészet. Nem akartam ezzel a problémával igazán szembesülni. Csak pár évvel később jutottam el oda, hogy tegyek is ellene valamit, mert nem éreztem jól magam. Elkezdtem hát orvosokhoz járni, hogy kezdjenek valamit ezekkel a fehér foltokkal a testemen. A reakció, ami kaptam tőlük, csak olaj volt a tűzre, mert azt mondták, ez gyógyíthatatlan. Nagyon megviselt lelkileg. Aztán egy nap a barátnőm a kezembe nyomott egy könyvet, Szendi Gáborét a paleolit táplálkozásról. Igazából ez volt az első lépés ahhoz, hogy végre kezdjek el tenni valamit ez ellen, még akkor is, ha az orvosok azt mondják, lehetetlen.

Mi volt az első lépés, hogyan változtattál?

A könyv alapján először a cukrot, a glutént és a tejterméket iktattam ki az életemből. A táplálkozás megváltoztatása után jött a sportolás bevezetése a mindennapjaimba – ezt írta a könyv, hogy az immunrendszeremet kell erősítenem és a stresszt csökkentenem. Azt is megtanultam ezalatt, hogy ami nagyon fontos: hosszú távban kell gondolkodni. Nem szabad azonnali és gyors eredményeket várni. Nekem 3-4 év kellett ahhoz, hogy az orvosok nagy meglepetésére a fehér foltokban elkezdjenek visszajönni a barna pigmentek. Ez volt az a pont, amikor megerősített abban, hogy továbbcsináljam. Bújtam a könyveket, hogy hogyan lehetek még erősebb, hogyan erősíthetem még jobban az immunrendszeremet és hogyan iktathatom ki teljesen a stresszt az életemből.

Igazából innen indult minden, hogy az életmódot, a táplálkozást kezdtem prioritásként kezelni az életemben. Igyekeztem feldolgozatlan és bio élelmiszerekkel táplálkozni. Ez vezetetett a következő lépcsőfokhoz, a bőrápoláshoz – mit kenjek magamra?

Gondolom ezen a téren is fontos volt számodra a tisztaság, a megbízhatóság…

Igen, abszolút. Ez 2010 körül volt, akkor még nagyon nem voltak itthon prémium kategóriás bio bőrápolási termékek, ezért külföldről rendeltem. Közben elkezdtem autodidakta módon képezni magam, majd elvégeztem néhány kencekészítő tanfolyamot. Az egyik egy igen komoly, angol nyelvű tanfolyam volt, ahol már gyakorlatilag a vállalkozásomat építettem. Elkezdtem itthon magamnak keverni a krémjeimet, és mivel az életmódomban nagyon nagy hangsúlyt fektettem a bio és tiszta alapanyagokra, átültettem ezt a filozófiát a bőrápolásra is – eldöntöttem, hogy nem szeretnék semmi mást használni a termékekben. Mert pontosan láttam, mi a különbség az élelmiszereknél, hogy milyen hatással vannak a szervezetemre, és láttam például a shea vajnál, kakaóvajnál is a különbségeket, hogy a finomítottnak nem volt illata, színe. És amikor az ANITATOTH márka gondolata megszületett bennem, nem volt kérdés, hogy ezt a vonalat fogom követni. Igazából ez volt a motorja az egész vállalkozásnak.

Ami a kozmetikumokat illeti, a fenntarthatóság nem mindig párosul luxus külsővel. Te ezt hogyan tudtad megoldani?

Mindig szerettem a szép dolgokat, a dizájnt, az is fontos volt számomra, hogy prémium külsővel rendelkezzen az értékes tartalom.

Én szeretek transzparens lenni, ezért azt is felvállalom, hogy eleinte nem voltam mindenre tudatos, a fenntarthatóságra való törekvés később jött, de azt gondolom, hogy ez így van rendjén, hiszen folyamatos fejlődésben vagyunk. Szóval az első termékek, a testápolók flakonjai nem voltak újrahasznosíthatók, ott inkább a funkcióra és arra fókuszáltam, hogy egy nagyon elegáns, légmentes kiszerelés legyen, ami maximálisan megőrzi az organikus összetevők stabilitását.

Később persze már üveg flakonokat terveztem, amik könnyen kimoshatóak és a szelektív hulladékgyűjtőbe kerülhetnek, viszont kompromisszumokkal jár az is. Gyakran a fenntartható csomagolás nem feltétlenül kedvez a higiéniának vagy az összetevőknek és egy arcápolási terméknél nagyon fontos, hogy ne fordulhasson elő felülfertőződés például. Ezért az elsődleges nálam mindig a formula, az összetevők épségének, hatékonyságának megőrzése, minden más csak azután jön. Gyakran a tudatos vásárló sem gondol arra, hogy ha ő maga otthon kimossa, újratölti a flakonját, de nem megfelelően teszi, a krém be is penészedhet, és ennek a rizikóját mi nem szívesen vállaljuk. Törekszünk viszont arra, hogy a csomagolás szétszedhető legyen és kimosható oly módon, hogy mehessen menni a szelektív hulladékgyűjtőbe. A szállításra papírdobozt és papír ragasztószalagot használunk, de ugyanakkor prémium márka vagyunk, és én is szeretem, hogy ha valamiért fizetek, azt szép formában kapom meg, ezért igyekszünk kombinálni ezt a környezetbarát szemlélettel.

Tervezed bővíteni a termékválasztékot?

A termékpaletta tudatosan limitált.  Szerintem nagyon fontos, hogy erre is odafigyeljünk, és ne használjunk annyi mindent, mert ha kevesebb a termék, kevesebb a szemét is. Kis manufaktúra vagyunk, mert így számomra átlátható a termékválaszték. És bár terjeszkedünk külföld felé is, kis mennyiséget gyártunk, amit kézzel csomagolunk. Számomra ez is a tudatosság fontos része, hogy ne legyen annyi kidobott termék. Mert szerintem a felhalmozásnál nagyobb pazarlás nincs.

Az egyszerűségre törekszem mindenben – ahogy a formulán belül is.

A termékeknél nem turbózzuk fel az összetevőket pluszvitaminokkal, inkább olyan magas minőségű hatóanyagokat használunk, amikben már eleve benne vannak a szükséges vitaminok.

Hogyan jelenik meg a mindennapjaidban ez a tudatosság, amit képviselsz a márkával?

Nekem az sokkal könnyebb volt, hogy az életmódomból jött létre a márka. Mivel vegán vagyok, kézenfekvő volt, hogy a termékek is azok lesznek, meg is kaptuk a vegán minősítést. Ez is a betegségemből indult ki: a paleolit étkezésről áttértem a teljes értékű növényi étrendre. Persze később ez etikai kérdés is lett, és már nemcsak az egészség, hanem az állatok miatt, a tudatos környezetvédelem miatt is választom. Odafigyelek a ruháim összetételeire is, kerülöm a gyapjútartalmú holmikat. Szóval, a tudatos környezetvédelem a mindennapjaim szerves része – a bevásárlástól a közlekedésig, az energiafelhasználásig. De az is igaz, hogy nem stresszelek azon, ha mindezt épp nem tudom megoldani.

De, gondolom, stresszhelyzetek azért érkeznek, milyen tudatos technikákkal oldod fel ezeknek a helyzeteknek a hatásait?

A stresszoldás nagyon fontos, nekem ezt a légzésgyakorlatok és a hideg zuhanyfürdő adják. Ez egy háromrészes Wim Hof gyakorlás, amit minden nap próbálok elvégezni (voltam a táborában, ami nagyon nagy hatással volt rám). Sokat foglalkozom ezzel, nagyon foglalkoztat most ez. Elég sokat sportolok, és ez a hideg arra is nagyon jó, ha izomlázam van például. Időnként pedig jóga gyakorlatokat végzek. Igyekszem azon, hogy kialakuljon egy napi rutinom, de most még mondhatni eklektikusak a napjaim, így van olyan is, hogy nem csinálom. És nincs ezzel semmi baj. Én ezt szeretném a termékeimmel is hangsúlyozni, hogy ne támasszunk hatalmas elvárásokat magunk felé, mert azzal sincs semmi baj, ha épp nincs kedvünk valamihez.

Szerintem ez is nagyon fontos, mert nagyon sokan, másokhoz hasonlítják magukat és nem figyelnek a saját ritmusukra, a saját testükre, önmagukra. Én erre szeretnék mindenkit inspirálni, hogy kicsit vegyünk vissza, ne terheljük magunkat. Ha csak 5 percünk van meditálni, vagy sportolni, akkor annyi. Minimalizmus. A termékeknél is – kevés lépés, kevés összetevő. Én ebben hiszek. És próbálom mindig az adott pillanatot megélni, jobban a jelenben lenni, ez egy folyamatos tanulás. Arany középút, nem kellenek a végletek. Frusztrációmentesség, önelfogadás, befelé figyelés, lelassulás.

Fotók: Zsólyomi Norbert, Getty Images

A tudatos szépségápolásról szóló cikkünket – amelyben Tóth Anita is megszólal –, megtalálod a Remind bookazine negyedik számában. Kattints, és rendeld meg most, használd a REMIND4 kódot, és november 30-ig ingyen kiszállítjuk neked!

Ha tetszett a cikk, ez is tetszeni fog: kattints, és olvasd el Harangvölgyi Annával, a Harangvölgyi Institute márka alapítójával készült interjúnkat!

Tetszett, inspirált? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn